Ansvar vid skada i hyresrätt

Toalettdörren i lägenheten var inte funktionell och hade tidigare varit problematisk. Jag blev fast på toaletten och var tvungen att bryta mig ut, vilket resulterade i en trasig dörr. Vem bär ansvaret för att ersätta dörren?Det är en hyresrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss!

Innan man flyttar in till hyresrätt så ska "lägenheten i sådant skick att den enligt den
allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda
ändamålet", sägs i 9 § Hyreslagen. Vidare anger lagstiftaren att det ligger i hyresvärdens ansvar om det uppkommer ringa skador i lägenhet innan tillträdesdagen, se 11 § Hyreslagen. Även efter tillträdesdagen kan det föreligga ansvar hos hyresvärden om det inte hyresgästen orsakat skada enligt 16 § Hyreslagen.

Sammanfattningsvis kan man säga att eftersom det inte du som förorsakat skadan på att toaletdörren var inte funktionell under en längre tid och även att du blivit tvungen att skada dörren för att ta sig ut, ansvaret i detta fall bör liga hos hyresvärden.

Hoppas att jag har svarat på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare