Ansvar under lån av djur

Har en tik som lånats ut till en kennel (låneavtal finns) för en kull valpar. Muntligt avtal mellan oss att tik och valpar skulle vara hos mej till ca 7veckor. När valparna var ca 3 v händer en olycka. Tiken hoppar in i valphagen och skadar en valp. vi vet inte vad som hände. Valpen gick inte att rädda. Jag har stått för vet kostnader och nu kräver kenneln att jag ska betala valpen. Är jag skyldig?

Om tiken och valparna hade varit hos låntagaren hade jag varit skyldig att ersätta valpen om samma olycka hade hänt där?

Fråga. är inte låntagaren ansvarig om nått händer oavsett var? Eller är det jag som tikägare ansvarig?

Tacksam om ni kan hjälpa med. Detta var en fruktansvärd händelse och tvisten mellan oss är så jobbig.

mvh ingrid

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

11 kap 1 § Handelsbalken reglerar lån och stadgar att den som lånar något ska ge tillbaka det i samma skick som det var när det lånades. Tappas den lånade saken bort (eller i detta fall avlider), är den som lånat saken skyldig att ersätta utlånaren om detta har berott på vårdslöshet hos den som lånat saken. Visserligen var det en olyckshändelse, men låntagaren föreskrivs ett visst ansvar när den har lånade saker i sin besittning - att exempelvis lämna något värdefullt utan uppsikt är att anse som vårdslöst. Eftersom valparna har varit i din besittning när de har varit hos dig, har du haft ett ansvar för att se till att lämna tillbaka "lånet" i det skick det var i när det lånades.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare