Ansvar i danska K/S

Hej, I ett danskt Bolag under bolagsform K/S. Vad har kommanditdelägare och komplementärer för ansvar i bolaget? Jag har fått frågan att köpa in mig i bolaget och i utbyte av min investering på en del av bolagets vinster.

Lawline svarar

Hej!

Vad jag kan läsa mig till har danska kommanditbolag samma ansvarsstruktur som de svenska kommanditbolagen. Detta innebär att kommanditdelägaren endast riskerar det kapital som investeras i verksamheten medan komplementären riskerar hela sin förmögenhet i projektet. Detta innebär att en borgenär kan vända sig till bolagets komplementär(er) när bolaget inte längre har några tillgångar. I likhet med svenska kommanditbolag är danska kommanditbolag inga skattesubjekt, inkomsterna beskattas därför hos bolagets ägare.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare