Ansvar för städning vid flytt

Hej.

Vi flyttade nyligen från en lägenhet till en annan i samma hus. Vi anlitade en städfirma för att ta flyttstädningen och fick en del anmärkningar på städbesiktningen som företaget skulle åtgärda. De kom hit ett par dagar senare för att åtgärda bristerna. Den nya hyresgästen som flyttat in i vår gamla lgh blev irriterad då städarna inte kunde så bra svenska och skickade hem dem innan de var klara.

Nu vill han att vi ska betala för en annan städfirma som han vill anlita eller att vi kommer och städar själva, det skulle då bli städning nr 3. Besiktningsmannen vill inte lägga sig i men tycker inte det är ok att den nya hyresgästen skickade hem städarna innan de var klara. Vi har vänt oss till Hyresgästföreningen som ansåg att vi givetvis inte kan hållas ansvariga för den nya hyresgästens beslut att avbryta städarna och att det är hans ansvar att lösa städningen på egen hand nu. Enligt Hyresgästföreningen ska vi varken behöva anlita ett annat företag eller städa själva då vi uppfyllt våra skyldigheter vid avflyttningen.

Vi bor i en boförening och nu ska frågan tas upp i styrelsen, om vi inte kan komma överens där ska styrelsen rösta i frågan. Jag tycker det är lite orättvist då vi tycks ha rätten på vår sida och vill inte att det ska avgöras av personer som kanske inte är så insatta i alla regler kring detta och vill inte att det ska avgöras godtyckligt.

Vad är er syn på saken?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag instämmer helt med det som Hyresgästföreningen anfört i ditt ärende. Ni har en uppgift att se till att det städas när ni lämnar lägenheten. Efter kerklagomål på den städningen tilltog ni extra åtgärder genom att anlita en extern städfirma. Om den nya hyresgästen inte är tillfreds med den städfirma som ni har anlitat, och därmed väljer att skicka iväg dem, så har ni fortfarande uppfyllt er del. Det är således den nya hyresgästen som får stå till svars för att det inte blev ordentligt städat den andra gången.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsingar,

Ellinor BookRådgivare