Ansvar för skulder i ekonomisk förening

Hej! Jag har tidigare varit ordförande i en dartklubb som är en ekonomisk förening och då har jag skrivit på ett hyreskontrakt. Om vi hamnar på obestånd så vi inte kan betala hyran vem är då ekonomiskt ansvarig: föreningen eller ordföranden eller jag då det var jag som skrev på kontraktet i föreningens namn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om dartklubben uppfyller kraven i lagen om ekonomiska föreningar (se här) och har registrerats som en ekonomisk förening så är det själva föreningen som blir ekonomiskt ansvarig för skulder. I och med registreringen har föreningen fått formen av en juridisk person och kan som sådan ikläda sig både rättigheter och skyldigheter. Jag utgår från att du när du skrev på hyreskontraktet gjorde det i egenskap av firmatecknare i föreningen. I så fall gäller avtalet mellan hyresvärden och föreningen och då är det alltså enbart föreningens tillgångar som ska användas för att betala skulderna.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare