FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt13/02/2018

Ansvar för skada vid gruppträning

Hej!

Jag är instruktör inom gruppträning och dans. Jag har startat företag.

Om någon skadar sig under mina pass kan jag bli skadeståndsskyldig då? Jag funderar nämligen på om jag ska ha med något skydd mot detta i min företagsförsäkring?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förutsättning för att du ska bli skadeståndsskyldig är att den skada som har uppstått, exempelvis att någon skadar sig fysiskt under ett pass, har skett genom att du har varit oaktsam och därigenom orsakat skadan. Vad en sådan oaktsamhet kan bestå i är svårt att säga, men det kan till exempel vara att du inte torkat upp vatten från golvet som någon sedan halkar på etc.

Att skaffa en ansvarsförsäkring kan i många fall vara en bra idé och ett bra skydd, men det är något du får väga mot risken för skadeståndsanspråk.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare