Ansvar för skada orsakad av katt

Hej om man har varit inneboende och den man har bott hos kommer och vill ha pengar för att ens katt har klöst "sönder" hennes soffa och matta är man ersättningsskyldig även om det inte står i kontraktet? Mvh Emelie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett hyresavtal behandlar frågan om hyresförhållandet, men kan även behandla biförpliktelser, t.ex. hur man ska vårda möbler i lägenheten. Om det inte finns någon klausul med innebörden att avtalet behandlar alla förpliktelser som kan uppkomma i anslutning till avtalet, är ansvar för annan skada man orsakar på hyresvärdens egendom inte utesluten.

Om kontraktet alltså inte behandlar fråga om ansvar för skador på möbler finns alltså inget avtalat på det området, och vanliga skadeståndsregler ska då tillämpas. Enligt 1 § i lag om tillsyn över hundar och katter ska katter hållas under den tillsyn som behövs för att förebygga att de orsakar skador.

Om din egendom, katten, har orsakat skador på hyresvärdens egendom, och det kan anses vårdslöst av dig, blir du skadeståndsskyldig.

Sofia LinderRådgivare