Ansvar för sandning på fastighet

Hej Hej,

För någon vecka sen så påkallade jag min privata hyresvärds uppmärksamhet om att trappan var hal och tyckte han/dom skulle införskaffa salt/sand och ta hand om trappan. Han sa då man måste vara försiktig när det här halt. I detta fall så sa jag att det inte handlar om att vara försiktigt utan en fråga/uppmaning om dom kunde köpa salt/sand. Då svarade han jag ska försöka komma ihåg det och ställa under trappan så kan vi komma ihåg gemensamt att salta/sanda. Nu har det inte varit halt på ett par dagar men idag var det väldigt halt, gatan utanför var som en skridskobana och trappan var väldigt hal den med. Nu var olyckan framme och min sambo halkade och slog sig ganska så illa men inget brutet som tur va. Men armbågen och svanskotan fick sig en rejäl smäll. Jag undrar vad en privat fastighetsskötare faktiskt har för skyldigheter att ta hand om intilliggande område (inhägnat och privat). Jag har påpekat en gång att jag ville att dom skulle sköta det just för att en sådan här sak inte ska kunna hända. Men nu gör det så likväl. Jag tycker att det är arrogant. Jag har sagt till dom idag om vad som har hänt och svaret var vi ska se om vi hinner köpa salt/sand idag. All konversation har skett via sms med värden och samtliga är sparade.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I vanliga fall när skador uppstår krävs att en part har varit vårdslös eller haft uppsåt till att skada en annan person för att den skadelidande ska kunna utkräva någon rätt gentemot en ansvarig. När det kommer till ansvaret för att sanda en fastighet och hålla den säker för de som vistas där har dock en fastighetsägare ett näst intill strikt skadeståndsansvar. Detta betyder att en fastighetsskötare ansvarar för skador som uppstår på dennes fastighet oavsett om hen varit vårdslös eller inte i tillsynen av fastigheten. I den mån du skulle skada dig till följd av att du halkar eller dylikt på fastigheten kan du alltså vända dig med ett skadeståndsanspråk mot fastighetsägaren.

Denise PetersRådgivare