Ansvar för sambos skuld

Min sambo har tagit lån över milijonen bakom min rygg, nu har hon inte råd att betala tillbaka, hon måste gå till en skulsanerare. Vi har en hyreslägenhet tillsammans. Vi har delad ekonomi. Är jag skyldig att hjälpa henne ekonomisk?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulder är personliga och var och en svarar för sina skulder även i ett samboförhållande. Den som har tagit lån och ska betala tillbaka pengar kallas gäldenär och den som har en fordran, ett anspråk på betalning kallas borgenär. Borgenären kan som huvudregel endast söka betalning från gäldenären. Du är inte gäldenär och har därför ingen skyldighet att betala din sambos skulder.

Det finns en risk att du drabbas om din sambo skulle drabbas av utmätning. Vid en utmätning tillämpas presumtionsregler som finns i utsökningsbalkens 4 kapitel. Vid en utmätning kommer kronofogden därför att utgå från att egendom som finns i ert gemensamma hem tillhör din sambo, om ni inte kan bevisa att ni samäger egendomen eller att du äger en med ensam äganderätt. Detta enligt 4:19 Utsökningsbalken.

Värt att tänka på kan därför vara att ni sparar kvitton och andra intyg för att kunna visa vem som köpt vilken egendom och alltså vem som äger den. Också att avskära sambons tillgång till din egendom, genom exempelvis bankkonto eller bankfack eller liknande som denne inte har tillgång till.

Om du funderar över något mer eller har fler frågor är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare