FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/01/2018

Ansvar för publicerat material på YouTube

Hej, vi har en politisk Youtube-kanal där vi lägger upp videos som andra personer skickar till oss. Vi äger alltså kanalen men skapar inte själva något innehåll.

Vi undrar vad konsekvenserna kan bli för oss som kanal-ägare i följande scenarion:

1. Olämpligt/olagligt språk, t ex om någon svär eller säger något sexistiskt/rasistiskt/hets mot folkgrupp

2. Om någon skickar in en video där en av personerna i videon inte samtycker till att dela videon

3. Om någon medvetet försöker sprida falsk fakta

4. Om man i videon kan se olämpligheter så som hakkors.

Vi kommer granska allt material men om vi gör något misstag måste vi veta vad som gäller. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Översikt över de för er relevanta lagar som gäller för digitala publiceringar

Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) - För att materialet på en sajt ska bli grundlagsskyddat enligt YGL krävs att det tillhör sajten i teknisk mening, det vill säga att informationen finns lagrad i en databas som tillhör den domän för vilken en utgivare anmälts eller för vilken utgivningsbeviset gäller.

Brottsbalken - Tillämpas i fråga om brottsliga publiceringar när inte YGL gäller.

Straffrättsligt ansvar på sociala medier

För sociala medier anses finnas ett stort mått av personligt ansvar. Men enligt TU Medier i Sverige, har många av fallen aldrig blivit prövade samt att man håller fast vid de teknikberoende förutsättningar som våra massmediegrundlagar är uppbyggda kring. Därför är det juridiska läget inte helt klart. Det övergripande svaret är att den som laddat upp materialet på Youtube kan ha ett ansvar enligt Brottsbalken, se exempelvis 16 kap. 8 § om hets mot folkgrupp som du nämner som ett exempel i din fråga. Observera att det finns en möjlighet att yrka på skadestånd för den som anser sig ha blivit kränkt.

YouTubes policys kan vara till hjälp för att vara på den säkra sidan inför publicering, se här.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare