Ansvar för hundägare

Hej! Har en katt som är 19 år och utekatt. bor i hyreshus och en av grannarna har en blandrastik som inte gillar katter. Den har tidigare bitit ihjäl en katt hos en annan granne som var hundvakt. Blev då orolig för min katt som inte är särskilt snabb och lite sentänkt och satte upp en lapp. Hundägaren tog illa upp och nu kräver hon att jag skall ha katten inne eller binda fast den vid ett träd. Katten är harmlös och sitter ofta vid ytterdörren och hundägaren tycker att hon måste få gå in där men det går att gå in i andra ingången. Jag får skylla mig själv om hennes hund biter ihjäl min katt tycker hon. Är det så????

Vänliga hälsningar Kim Pousette

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Hundägare har ett rent strikt ansvar för sina hundar enligt 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, (Här). Det innebär att om en hund orsakar skada skall ägaren ersätta denna oavsett om ägaren varit vållande eller ej.

På denna grund borde det ligga i din grannes intresse att dennes hund inte attackerar, då ägaren kommer få ersätta de skador som uppstår!

Hoppas det gav dig svar!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare