Ansvar för bedrägeri

Jag var 17 år (omyndig) när detta hände, ifall det spelar någon roll?

Jag lärde känna en kille som var riktigt desperat. Eftersom jag hade det svårt ekonomiskt så gjorde jag ett falskt facebook konto med ett helt annat namn, samt bild.

Denna killen blev dödskär i denna "falska kontot" så han skickade mycket pengar till honom, vilket var till mig men det visste han inte. Pengarna kom till mitt bankkonto.

Killen skickade självmant pengarna, jag varken tvingade eller hotade honom på något sätt.

Han skickade pengarna eftersom han ville att jag skulle åka till honom och ses. Så varje gång han skickade pengar så kom jag upp med en ursäkt att jag inte kunde ses. Trots det så fortsätte han skicka pengar och han skickade totalt 15.000 - 20.000:-. Pengarna skickade han inte under en dag utan det pågick ungefär i en månad.

Till slut förstod han att jag lurades eftersom jag aldrig dök upp och då slutade han skicka pengar. Jag antar att han gjorde en polisanmälan eftersom jag har fått brev ifrån polisen.

Jag är misstänkt för bedrägeri. På pappret står det datumet vi ska träffas och det står även att jag har fått en offentlig försvarare och försvarens namn.

Är inte bedrägeri svårt att bevisa? Polisen har ju sett att pengarna har kommit till mitt konto. Men på vilket sätt kan dom fälla mig? Jag varken tvingade eller hotade killen att skicka pengar till mig. Han gjorde det helt självmant. Men jag antar att det räknas som bedrägeri eftersom jag aldrig dök upp? Eller för a

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler av intresse finns i brottsbalken (BrB). Enligt 9:1 BrB ska den som medelst vilseledande förmår annan till en handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde, dömas för bedrägeri. Det krävs således att du har vilselett någon (fått någon att tro något som inte är sant), att personen på grund av vilseledandet företagit en handling eller underlåtenhet (t.ex. skicka pengar) som innebär vinning för gärningsmannen (du har fått pengar på ditt konto) och skada för den vilseledde (personen i fråga har förlorat pengar). Om det är så att du fick personen att tro att du var någon annan eller att du skulle komma och hälsa på (och detta inte stämde) och personen på grund av detta skickat pengarna har du således gjort dig skyldig till bedrägeri. Enligt BrB 1:2 krävs för ansvar att du har gjort detta med uppsåt. Så tycks vara fallet då du verkar ha insett vad du gjorde. Det är sedan upp till polisen att visa att du har allt detta. Att du är ung kommer sannolikt medföra att straffet sätts lägre än för en myndig person.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare