FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/01/2017

Ansvar för aktiebolags skulder mm.

Om jag säljer 100% av aktierna i mitt privata AB är då de nya aktieägarna ansvariga för bolagets skulder och skatteredovisningar och kan de göra affärer i bolagets namn?

Eller måste det bli en ändring i bolagets styrelse hos Bolagsverket innan de blir ansvariga och kan göra affärer?

Hälsningar,

Roger

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om aktiebolag återfinns i aktiebolagslagen, se här.

För det första så ska poängteras att aktieägare inte är personligt ansvariga för bolagets skulder, se 1 kap. 3 § ABL. Så varken du eller de nya aktieägarna är ansvariga för bolagets skulder.

Det är styrelsen som bör agera i bolagets namn och tecknar firman, men det är aktieägarna som är de som bestämmer vilka som ska sitta i styrelsen. Detta bestäms på stämman. Aktieägarna får sin rätt att rösta på stämma mm. så fort deras aktieförvärv är fullbordat. Men aktieägarna är inte behöriga att binda bolaget till enskilda affärer, utan detta bör ske genom styrelsen eller VD:n. Så på det sättet är aktieägarna inte kapabla att "börja göra affärer" förrän de antingen gett nya riktlinjer till styrelsen eller tillsatt en ny sådan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare