FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/03/2017

Anställningsförfarandet och rätt till uppgift om meriter

Hej. Jag har tidigare jobbat på systembolaget men sa upp mig då jag inte fick möjlighet till fler timmar. Nu, 2 år senare sökte jag sommarjobb på butiken men fått svar om att chefen valt att anställa en annan. Jag och chefen drog inte alltid jämt, och jag vet till 99,9% att jag inte fick jobbet pga hans personliga åsikt om mig. Så till min fråga, har jag rätt att få veta vem han anställde istället? Och om det visar sig att denne har mindre erfarenhet än mig, vad gäller då? Kan jag kräva att han anställer mig istället?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du uppfattar det som att en arbetsgivare har valt att anställa någon annan än dig enbart på grund av en personlig konflikt mellan er, varpå du undrar om detta är lagligt.

Utgångspunkten vid ett anställningsförfarande är att arbetsgivare får anställa vem de vill. Däremot måste bland annat regler om diskrimineringsförbud vid anställning följas (2 kap. 1 § p. 2 diskrimineringslagen). Utifrån din beskrivning av situationen ser jag inget som tyder på att du har blivit utsatt för otillåten diskriminering. Arbetsgivaren har således inte förfarit felaktigt när han eller hon valde vem som skulle anställas. Du kan inte heller kräva att arbetsgivaren ska anställa dig istället.

Vad gäller din fråga om huruvida du har rätt att få veta vem arbetsgivaren anställde så är svaret att det inte finns någon sådan rättighet. Däremot har du rätt att av arbetsgivaren begära uppgift om de meriter som den som blev anställd hade (2 kap. 4 § diskrimineringslagen).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare