FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/12/2013

Anställningsavtal vid projektanställning

Hej! Jag jobbar md ett skolprojekt under mitt sista år på universitetet. Jag har gjort en miss i mina kontrakt som dansarna för projektet har skrivit på. jag missade totalt att vi som leder projektet, eller rättare sagt jag som producent ska skriva på. kan man rätta detta på något sätt? Kan jag skriva dit min underskrift efterrråt? Sedan har vi ett tillfälle då anställningen förlängts, skriver man nytt kontrakt då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal ska tolkas på ett sådant sätt att det stämmer överens med den, mellan de avtalsslutande parterna, gemensamma viljan. Formkrav gäller bara undantagsvis och avtal kan därför som huvudregel slutas både muntligen och skriftligen. Kontrakt utgör bara bevis för den gemensamma partsviljan och avtalets innehåll. Därför vågar jag, trots att jag inte känner till de närmare omständigheterna kring projektet, påstå att en underskrift av handlingarna utan att det finns en särskild rad för det inte torde vålla några problem.

Samma sak gäller en förlängning av kontraktet. Den kan ske såväl muntligen eller skriftligen som genom konkludent handlandande, ex. genom att personen fortsätter arbeta och du betalar ut lön. Skulle personen vara anställd i sammanlagt 12 månader eller mer under en period om 3 år övergår anställningen i en tillsvidareanställning.

Notera också att du som arbetsgivare har en skyldighet enligt 6 c § lagen om anställningsskydd att lämna information om för anställningen väsentliga förhållanden till arbetstagaren. Det gäller dock inte om anställningen varar kortare än tre veckor.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare