Anställningsavtal och uppsägning

Jag har via mail tackat ja till ett sommarjobb men är i en process med andra jobb som jag är mer intresserad av. Jag har inte skrivit på något anställningsavtal ännu men jag undrar vad som skulle hända om jag fick erbjudande från någon annan. Kan jag i så fall tacka nej till det som jag tidigare sa ja till? Är det någon slags uppsägningstid eller gör jag mig skyldig till kontraktsbrott även om jag bara tackat ja via mail? Hur skulle det se ut om man ångrade sig efter att ha skrivit på anställningsavtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt avtalslagen så är ett muntligt anställningsavtal bindande.

Uppsägningstiden är minst 1 månad enligt 11 § lag om anställningsskydd. Din exakta uppsägningstid framgår i ditt anställningsavtal och det ska din arbetsgivare informera dig om.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare