Anställning i Dubai - skattskyldig i Sverige?

Hej, Jag arbetar i Dubai under ca 2 års tid för en lokal arbetsgivare här. Om jag under min tid i Dubai sparar pengar och vill ta med dessa hem efter min period här, måste jag då betala skatt i Sverige för dessa pengar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt inkomstskattelagen 3 kap. 3 § 3 p är den som har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare har varit bosatt i riket obegränsat skattskyldig här. Vad som krävs för väsentlig anknytning förtydligas i 3 kap. 7 § där de faktorer som påverkar bedömningen radas upp:

- om han är svensk medborgare,

- hur länge han var bosatt här,

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

- om han har sin familj här,

- om han bedriver näringsverksamhet här,

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

- om han har en fastighet här, och
- liknande förhållanden

Utan att veta mer om dina förhållanden kan jag inte svara med säkerhet men efter endast två år i utlandet och då du planerat att komma tillbaka är det mest troligt att du fortfarande är obegränsat skattskyldig. Mer information om bedömningen av väsentlig anknytning hittar du på skatteverkets hemsida i dokumentet SKV 399 på sidan 375 och framåt.

Som huvudregel gäller enligt 3 kap. 8 § att den som är obegränsat skattskyldig är skattskyldig för alla sina inkomster, både från Sverige och från utlandet. I 3 kap. 9 § finns dock två undantag för den som har anställning i utlandet under viss tid. I första stycket stadgas den så kallade sexmånadersregeln och i andra stycket den regel som är relevant för dig, ettårsregeln. Den innebär att du inte är skattskyldig för din inkomst om din vistelse under anställningen varar i minst ett år i samma land. Du kan dock fortfarande bli skattskyldig i Sverige om du inte skattat för inkomsten i Dubai och det inte beror på deras lagstiftning, praxis eller ett avtal.

Är du inte obegränsat skattskyldig är du begränsat skattskyldig enligt 3 kap. 17 § 1 p. Då är du skattskyldig endast i undantagsfall som framgår av 3 kap. 18 §. Detta gäller främst om du är statligt anställd, se lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta 5 §.

Med allra största sannolikhet är du alltså inte skattskyldig i Sverige för din inkomst i Dubai.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare