Ansökningsblankett om äktenskapsskillnad

Jag och min fru är överens om att vi ska skilja oss. Vi ska på en långresa (tre månader) och ser båda att det är fördelaktigt att vara gifta under resan. Samtidigt vill vi skicka in handlingarna så fort som möjligt för att få en officiell tidpunkt för ansökan (med allt vad det innebär). Går det att använda "övriga yrkanden" på blanketten för att be om att ärendet ej ska tas upp i domstol innan tex. den 1 januari? Betänketid är ej intressant.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag råder er att ta kontakt med den tingsrätt som ska handlägga er ansökan om äktenskapsskillnad. Ni kan antingen ringa eller maila till tingsrätten, numret brukar finnas på tingsrättens hemsida.

Jag hoppas att jag med detta har svarat på din fråga.

Vänliga hälsingar,

Ellinor BookRådgivare