Ansökning om betalningsföreläggande hos KFM

Hej! Jag och min sambo befinner oss i Asien under 12 månader och valde att hyra ut våran lägenhet i andrahand med 2 separata 6 månaders kontrakt. Våran hyresgäst som nu har flyttat ut har inte betalat juni"s hyra på 6000 kr och nu är hon okontaktbar, hur kan vi gå tillväga för att få tillbaka våra pengar? Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Madeleine och Marcus

Lawline svarar

Hej!

Eftersom er hyresgäst inte betalat den hyra som följer av det ni avtalat har du en fordran på hyresgästen. Om hyresgästen inte svarar eller hör av sig självmant, kan ni ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten förutsatt att förfallodagen har inträffat. Ni ansöker genom att fylla i blanketten som finns här och skicka in den till Kronofogdemyndigheten. Kronofogden kommer då att delge din hyresgäst ett föreläggande om att betala. Om hyresgästen inte bestrider detta i rätt tid, kommer kronofogden meddela utslag, och kronofogden kommer då börja att driva in pengarna. Om hyresgästen däremot bestrider föreläggandet, går bollen tillbaka till dig, och du måste då ta ställning till om du vill pröva målet i tingsrätten.

Det är viktigt att du i din ansökan om betalningsföreläggande tydligt anger yrkande (vad kräver att hyresgästen ska betala) och grund (varför hyresgästen ska betala, m a o att ni har ingått avtal) för din fordran.

Förfarandet vid betalningsföreläggande regleras i lag här. Mer information finns också på Kronofogdemyndighetens hemsida

Lycka till.

Lawline RådgivareRådgivare