Ansökan om studieledighet för en kortare kurs

Hej jag undra om jag har rätt till att ta tjänsterledighet i en månad för att studera en kurs? Kursen är bara Två dagar i veckan men jag vill vara tjänsterledig 100% för att plugga de andra dagarna får jag göra så ? Hur långt innan bör jag säga till min ardetsgivare? Tack på förhand / Maria

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Du som arbetstagare har som huvudregel en obegränsad rätt till ledighet för studier. Svaret blir dock beroende av hur länge du varit anställd hos företaget. Enligt 3 § lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, krävs dock att du vid början av ledigheten varit anställd i 6 månader eller sammanlagt minst 12 månader de senaste två åren, se https://lagen.nu/1974:981. I samma lagrum nämns även att om utbildningen till väsentlig del avser fackliga frågor eller därtill sammanhängande frågor, så kan man få rätt till ledighet även om man inte varit anställd den reglerade tidsperioden.

Avseende val av studier skall sägas att det står dig som arbetstagare fritt att välja vilken typ av utbildning du vill påbörja. Det kan röra sig om allt i från längre utbildningar till enstaka kurser. Studierna ska uppfylla vissa krav på planmässighet, dvs det skall finnas en kursplan att utgå ifrån. Vidare ska det förekomma kunskapsförmedlande undervisning. Således kan man dra slutsatsen att man inte kan få ledigt enbart för självstudier. I ditt fall är det så att du har undervisning 2 gånger i veckan, och för att få ut så mycket som möjligt av dessa undervisningar, torde det vara så att du behöver tid för självstudier. Det krävs inte att du ska ha någon form av undervisning varje dag, utan jag menar att ditt upplägg fungerar och att om de ovan nämnda förutsättningarna är uppfyllda, så har du en god chans att få ledigt för dina studier.

Det är inte strikt reglerat i lag om hur lång tid innan man skall ansöka om önskad ledighet. Därmed är det svårt att svara på den frågan. Jag rekommenderar dock att du ansöker i god tid innan påbörjad kurs! Detta beroende på att arbetsgivaren i vissa fall har rätt att skjuta på studieledigheten, exempelvis då man inte haft tillräckligt med tid att hitta en ersättare för dig.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare