FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/07/2014

Ansökan om skadestånd.

Hej! Då jag var 13 år var jag med om en olycka i en knapplift i Norge och bröt lårbenshalsen. Skidanläggningen hade ett par månader tidigare fått "föreläggande" om att sätta upp ett skyddsnät med detta var inte gjort. Skylten om avstigning var bortböjd, liftvakten på kafferast och nödstoppen ur funktion. Jag följde med knappliften högt upp i luften och efter en längre färd for jag in i en stolpe och ramlade av och ner på ett betongfundament. Att jag överlevde tycker många så här efteråt är ett "under"... (Min kamrat vars familj jag var där med gjorde samma sak och bröt samma ben!) Gällande ev ersättning minns jag inget - mer än att det talades om att Norge inte hade någon erstättning för "sveda och värk"... Så 0 kr betalades ut- inget skadestånd från anläggningen alls. Idag (nu 51 år gammal) har jag mitt 30 cm långa ärr på utsidan av vänster lår kvar, en avskuren muskel som står ut, dåligt med känsel kring ärret pga avskurna nervtrådar samt en molande värk inne i benet som kommer och går. I 14 års åldern fick jag även problem med vänster fot - vilket bara blivit värre. Idag kan jag inte gå mer än 100 i skor utan mitt specialgjutna hålfotsinlägg (eget bekostade)- om det har med benbrottet att göra är dock aldrig undersökt. Så frågan är: Kan jag idag söka ersättning/skadestånd och i så fall till vem? Anläggningen - försäkringsbolag...? Är orolig för hur denna skada kommer påverka mig när jag blir äldre... Tacksam för tips och råd - om det finns några :) Mvh Britt-Marie Tegelberg

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Enligt mina beräkningar så inträffade din olycka för 38 år sedan. Vad jag har funnit i mina efterforskningar så finns det dock inga begränsningar i tid för hur långt efter man kan ansöka om skadestånd.

Med detta sagt så spelar givetvis tiden sedan olyckan in. Det ligger nära till hands att i en eventuell process anta att motparten kommer ifrågasätta ifall de åkommor du nu har kan hänföras till den aktuella händelsen.

I den mån du bestämmer dig för att ansöka om skadestånd gör du detta genom att väcka en skadeståndstalan, vilken uppkommer då du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten. Rättegångsbalkens 13 kap. 4§. Enligt 2 kap. 1§ skadeståndslagen så stadgas det att den som genom vårdslöshet vållar personskada skall ersätta den. Det måste således bevisas att anläggningen genom underlåtenhet att sätta upp skyddsnät mm. har vållat dig din skada.

Jag vågar här inte göra någon bedömning avseende vad utgången av en eventuell process skulle bli, men hoppas att jag har gett dig vidare insikt i den juridiska aspekten av ditt fall. Mitt slutgiltiga råd till dig är att du, i den mån du avser väcka talan, tar kontakt med en yrkesverksam jurist.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare