Ansökan om ensam vårdnad av barn

Hur man gör får att skaffa ensamvårdnad eftersom min sambo kommer hem bara 1-3 gånger per vecka och hälsa barnet men ger ingen trygghet hon är ansvarlös vi har tre barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Vårdnad av barn regleras i 6 kap. föräldrabalken (FB).

Om ni kan komma överens om att du ska ha vårdnaden av barnen kan ni avtala om det. Avtalet ska vara skriftligt och ska godkännas av socialnämnden, enligt 6:6 1 st. FB. Om avtalet går emot barnets bästa ska socialnämnden inte acceptera avtalet, 6:6 2 st. FB.

Om ni inte kan komma överens, kan du ansöka om ensam vårdnad hos tingsrätten, enligt 6:5 FB, och då sätter rätten vikt vid vårdnadshavarnas förmåga att samarbeta, 6:5 2 st. FB. Barnens bästa är utgångspunkten när beslut som gäller barnen ska fattas, men om vårdnadshavarna inte kan samarbeta pga. djupa konflikter mellan vårdnadshavarna eller att den ena vårdnadshavaren är olämplig som vårdnadshavare ska vårdnaden anförtros åt en förälder. En vårdnadshavare kan anses vara olämplig om denne har gjort sig skyldig till våld mot barnet eller den andra föräldern. Ansökan om ensam vårdnad ska göras hos tingsrätten i den ort där barnen har sin hemvist, enligt 6:17 FB.

Se 6 kap. FB, https://lagen.nu/1949:381#K6

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare