FrågaFAMILJERÄTTAdoption13/01/2018

Ansökan om att adoptera vår dotter som fyller 18 år

Hej Vi vill adoptera vår dotter som bott hos oss sedan hon var bebis ,hon är vårdnadsöverflyttad sedan länge och fyller 18 år den 15e jan.Skulle vilja ha blanketter för detta, kan ni skicka såna till mig.

ps kan tyvärr inte skriva ut så tacksam om ni kan skicka per post ds.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

En blankett ni kan använda er av för att ansöka om adoptionen finner ni här. Egentligen behöver ni inte använda er av en blankett, utan ansökan kan göras i ett vanligt brev. Ansökningsbrevet ska skickas till tingsrätten där ni bor som är de som hanterar adoptionen. Vilken tingsrätt ni ska vända er till och kontaktuppgifter kan ni söka efter med ert postnummer här.

Ansökningens innehåll
I ansökningsbrevet är det viktigt att ni skriver med följande:
- Namn, personnummer, adress och telefonnummer till er som blivande föräldrar och er dotter. Ni ska även skicka med allas personbevis som ni kan beställa hos Skatteverket här.
- Att det gäller en adoption av en myndig person.
- Varför ni vill adoptera er dotter, t.ex. att ni uppfostrat henne sedan hon var bebis och att ni har en faktisk förälder-barn-relation.
- Att ni inte adopterar av ekonomiska skäl, ni måste alltså skriva att ni inte får ersättning för adoptionen.
- Att er dotter vill adopteras och alltså godkänner adoptionen.
- Era och er dotters signaturer.

Ni kommer också att behöva betala in en ansökningsavgift på 900 kr till er tingsrätt.

Hjälp med ansökan
Jag rekommenderar er att kontakta tingsrätten för mer exakt information och hjälp om hur ni ska gå tillväga med ansökan. Vill ni ha hjälp av en jurist är ni varmt välkomna att boka tid med vår juristbyrå här.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare