Ansöka om ensam vårdnad.

Jag och min man har ansökt om skiljsmässa. Han reser mycket i arbetet kanske 3 av 5 dagar i veckan och jag funderar på enskild vårdnad. Jag tycker inte att han kan hjälpa till med barnens personliga trygghet och praktiska göromål på daglig basis.

Båda av oss skulle säkert anses som lämpliga vårdnadshavare i övrigt.

Han säger att vi får dela upp loven i skolan och då växelvis ha barnen boende hos oss.

Har jag chans att få egen vårdnad av barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad finns i 6kap Föräldrabalken (FB). Det är möjligt att avtala om att en förälder ska ha ensam vårdnad enligt 6kap 6§ FB, men jag antar att ni inte är överens i denna frågan.

Rätten kan på talan av en förälder besluta om ensam vårdnad enligt 6kap 5§, vid bedömningen ska då läggas vikt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta. Barnets bästa är alltid utgångspunkten i vårdnadstvister och det är alltid svårt att avgöra från fall till fall, varför det blir svårt att avgöra på förhand i ditt fall med enbart den omständigheten att han reser mycket i jobbet. Det bästa är givetvis alltid om föräldrarna kan komma överens så innan man söker om ensam vårdnad är det en bra idé att få hjälp av familjerätten genom att gå på s.k. samarbetssamtal i första hand, vilket jag också tycker att ni bör göra.

Om du vill ha ett ombud i en vårdnadstvist är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline.se/boka

Hoppas svaret hjälpte dig och att situationen löser sig!

Rickard EssungRådgivare