Ansöka om betalningsföreläggande

Hej!

Jag lånade ut 3000 kronor till en vän som hon nu vägrar betala tillbaka. Finns det något sätt jag kan få tillbaka dessa pengar på? Det må vara en mindre summa pengar men för mig som har dåligt ställt är det inte småpengar. Jag har sparat vår konversation angående pengarna så bevis finns.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en person är skyldig dig pengar men vägrar att betala kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. För att göra detta fyller du i en blankett som går att hitta på kronofogdens hemsida. https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

I blanketten anger du vem som är skyldig dig pengar och hur stor summa det rör sig om. Efter detta skickar kronofogden ut ett föreläggande om betalning till den som du har angett. Personen kan då välja att agera på olika sätt.

Antingen betalas skulden eller så bestrider personen föreläggandet, du kan då välja att ta fallet vidare till domstol. Ignorerar personen föreläggandet meddelar kronofogden utslag vilket innebär att personen blir skyldig att betala. Efter att utslag har meddelats kan kronofogden hjälpa dig att driva in skulden.

Mer information hittar du här https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare