Anses ett omvänt hakkors vara hets mot folkgrupp?

Hej!

Min son tejpade med eltejp ett Felvänt hakkors i skolan diameter ca 5 cm.

Jag undrar om ett felvänt hakkors bedöms lika som ett rättvänt då dom har helt olika betydelser ?

Han är 16 år och tidigare ostraffad ,hur bedöms detta då enl min mening är en ren ungdoms grej ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en fråga om ditt sons agerande kan utgöra hets mot folkgrupp enligt 16 kap 8 § Brottsbalken. Paragrafen stadgar att den som i tal eller annat meddelande (i detta fall eltejp på en skolvägg) som sprids (dvs görs tillgänglig för allmänheten) som hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp [...] döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Din son är 16 år och därför straffmyndig, men i och med att han inte är 18 år än är det du som vårdnadshavare som blir skadeståndsskyldig ifall detta bedöms att vara hets mot folkgrupp och eventuellt böter/skadestånd döms ut.

Att hakkorset är felvänt har i andra liknande fall inte så stor betydelse utan man gör en bedömning av syftet bakom handlingen. Eftersom hakkors sedan andra världskriget har förknippats med nazisterna och förintelsen i Europa, är det också en symbol som är väldigt känsligt laddad här. Hade denna symbol tejpats upp på en skola någonstans i Asien, hade det nog snarare kopplats till den äldre asiatiska symbolen.

I min mening är det inte bara en ungdomsgrej, utan en symbol som förknippas med ett djupt lidande för många. Symbolen kan anses ha gjorts tillgänglig för allmänheten när han tejpar fast den på väggen. Särskilt om den tejpats på utsidan av skolfasaden. Du som vårdnadshavare har en skyldighet att se efter ditt barn, med risken att eventuellt betala böter/skadestånd för barnets handlingar, och att prata med honom om att det inte är okej att på något sätt tejpa/måla eller uttrycka saker som utgör hets mot folkgrupp vore bäst för er båda två.

Om detta tas upp i rätten, kommer antagligen endast böter att krävas ut, eftersom han är ung och ostraffad - fängelse är en straffrättslig åtgärd som endast ska användas i sista fall, vilket inte verkar aktuellt här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Maria MakdesiRådgivare