Annons på nätet bör ses som utbud

jag har en fråga gällande annonser på nätet iform av blocket och facebook t.ex

Om en säljare på blocket annonserar sin bil för 1kr bara för att fler ska trycka på annonsen eller att säljare på fb skriver 0 kr så att annonsen blir prislagd som "free" måste dom sälja för det priset eller är det tillåtet att som privat person eller så medvetet felaktigt prisa en annons?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal sluts, enligt 1§ avtalslagen, genom ett anbud och motsvarande accept. För att ett erbjudande ska vara att betrakta som ett bindande anbud så måste anbudet ha en bestämd adressat. En annons kan således inte vara bindande såsom ett anbud då det inte har en bestämd adressat. Istället brukar man vid annonsering prata om "utbud". "Utbud" ska ses som en uppmaning att lämna anbud och är heller inte bindande för den som avger det.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare