Annat land använder mig i sin marknadsföring?

Hejsan,

Jag är tidigare tävlingsdansare och har filmats många gånger och videos från tävlingar har lagts ut på youtube av olika personer. Det har nyligen kommit fram att jag och min danspartner nu är med i en reklam för företaget X i Israel, detta med ett klipp från en tävling vi gjorde i Ryssland (2012) (vi har inte själva filmat och lagt upp filmen utan en Rysk dansskola har delat klippet på youtube.)

Lite fakta om reklamfilmen:

1. Den är ca. 7 sek lång.

2. De enda personer som visas i filmen är jag och min dansparter.

3. Klippet som är i reklamfilmen kommer från en Rysk person som delat filmen på youtube.

4. Vi har ej blivit tillfrågade om vi vill delta i reklamfilmen.

- Reklamfilmen finns på företaget Xs israels officiella youtube.

- Vi vet ej om filmen endast finns på youtube eller om den även går på TV.

- Vi har aldrig besökt Israel utan fick filmen skickad till oss via Israeler som kände igen oss i filmen.

Min fråga är nu om de har rätt att använda våra ansikten i detta syfte? Som ni kan förstå är detta inte bra för vår varubild som proffsdansare samt idrottsmän. Det känns inte okej att inte bli tillfrågad, särskilt inte då X är ett så stort företag.

En annan problematik är att tre länder är inblandade, Israeliska X som delat reklamfilmen, Den Ryska person som äger filmen på youtube, samt jag och min danspartner i Sverige då det är våra ansikten som syns i reklamen. Hur påverkar detta oss och hur bör man gå vidare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar situationen du befinner dig i. Jag anser med relativ säkerhet att det är att anses som reklam just för att det är upplagt från företagets officiella hemsida, det talar starkt för marknadsföringssyfte. I ett beslut från Reklamombudsmannen i Sverige har en privatpersons inlägg på Facebook utgjort reklam p.g.a. att bilden föreställde verksamheten, verksamhetens officiella sida var "taggad" och texten var verksamhetsanknuten.

Hade denna reklam sänts i Sverige hade jag gett dig rådet att anmäla detta till reklamombudsmannen då det inte är okej att använda någon annans klipp i en reklamfilm utan innehavarens tillstånd. Jag tolkar sammanhanget av klippet som att ni genom deltagandet av en sänd tävling samtyckt till att bli filmade i idrottssyftet, däremot inte i denna formen av reklam. Detta är inte heller tillåtet enligt svensk lag utan ert samtycke.

Således kan det konstateras att det enligt svensk rätt inte är okej att använda ert klipp i detta sammanhanget. Det största problemet är att det inom marknadsföring och reklam tillämpas generellt en sändarprincip som innebär att sändarens lag ska tillämpas. Enligt denna princip behöver ni vända er till det land som sänder reklamen. Min förhoppning är att Israel har någon form av motsvarighet till vår Reklamombudsman. Annars rekommenderar jag att ni kontaktar israels polis (alt. svensk polis för att fråga efter kontakt i israel). Personligen hade jag även först ifrågasatt företaget X i israel, som förhoppningsvis snabbt inser misstaget och tar ner klippet, det är nog mest tidseffektivt.

Reklamombudsmannen i Sverige tillämpar inte enbart sändarprincipen utan även mottagarprincipen. Med det menar om reklamen riktar sig till den svenska marknaden. Även om denna restaurang i fråga är internationell så kan den antas rikta sig mot israels befolkning.

Jag beklagar att jag inte kan bistå med mer riktlinjer, men p.g.a. att den sänds i Israel så är det där ni bör börja. Kika även på ICCs hemsida. ICC- International chamber of commerce - jobbar för att ge vägledning om reklam och marknadsföring på det globala planet. Många länder har haft deras reglering som vägledning när de lagstiftat, men jag kan inte uttala mig om israels lagstiftning då vi på Lawline främst är utbildade i svensk rätt.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare