Annans titel som som del i boktitel?

Hej. Får jag använda en låttitel som titel på en roman. Det handlar om Bruce Springsteens låt Hungry heart. Tänkt titel på min roman är "Hungry heart- historien om en särskild operatör del 1. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Grundprincipen är enligt 6 kap. 50 § Upphovsrättslagen (se https://lagen.nu/1960:729) att ett verk inte får göras tillgängligt för allmänheten under en titel som gör att verket eller författaren kan förväxlas med något tidigare verk eller någon annan upphovsman.
Det går väl knappast att påstå att din titel gör att boken eller du som författare kan förväxlas med Springsteen eller hans musik; din titel är ju totalt sett både självständig och ganska unik.

Frågan är dock om detta kan gå utöver "citaträtten" i 2 kap. 22 § Upphovsrättslagen. Enligt denna bestämmelse får man i överensstämmelse med god sed citera ur offentliggjorda verk. Detta torde innefatta även titlar. Om titeln på något sätt associerar till innehållet i boken, vare sig direkt, indirekt eller skämtsamt, ser jag inte att det skulle vara något problem i ditt fall.

Sammanfattningsvis ser jag inget hinder mot att du använder din titel, eller någon liknande.

Lycka till! Om du undrar något annat är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare