FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/04/2016

Anmälningsskyldighet

Hej! Min vän är misstänkt för brott och blev därmed hämtat av polisen. Därefter släppte polisen honom, men han är fortfarande misstänkt. Han har enligt instruktioner anmälningsskyldighet. Vad betyder egentligen det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande.

Om en person är skäligen misstänkt för brott finns det fog att ålägga vederbörande anmälningsskyldighet vilket praktiskt taget innebär att den misstänkte är skyldig att anmäla sig under vissa tider hos polisen, se 25 kap. 1 § rättegångsbalken.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare