FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess12/12/2017

Anmäld till socialtjänsten - få ut anmälan? Beteendeförslag

Hej. Vi har mottagit en orosanmälan från barnens förskola då det kommit in en anonym person som haft misstankar om att barnen blir utsatta för vanvård och kränkningar i hemmet. En av punkterna som socialtjänsten såg väldigt hårt på (med all rätt) är att denna anonyma personen har misstankar om att barnen blir utsatta för sexuella övergrepp. Vi har varit i kontakt med socialtjänsten och förskolan men de vill inte säga vem som kommit med ett sådant allvarligt påstående.

Så min fråga är. Hur ska jag göra för att kunna motverka detta förtal? då det är en väldigt grov brottslig anklagelse

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill bara börja med att säga att ni inte blivit utsatta för förtal.

Vanligtvis är handlingar som inkommer till myndigheter allmänna handlingar. Men vissa handlingar kan ibland vara sekretessbelagda och inte möjliga att få ut trots att de är allmänna. Detta gäller t.ex. med anmälningar till socialtjänsten (se 26 kap. 5 § offentlighet- och sekretesslagen, se den https://lagen.nu/2009:400#K26P5S1).

Det är inte upp till er att motbevisa någon anmälan alls utan snarare för socialtjänsten att bevisa att barnen far illa och eventuellt anmäla brott till polis. Då är det dem som ska bevisa saker, ni anses oskyldiga till det är bevisats. Går det inte att bevisa som kommer ni aldrig heller anses vara skyldiga.

Jag kan förstå att det känns kränkande att få en sådan här anmälan, och att det är jobbigt att vara misstänkt för brott. Men mitt tips till er är att bara vara så tillmötesgående av socialtjänsten som möjligt. Ställ upp om de vill träffas, prata gärna med dem och visa att ni inte har något att dölja. Då kommer de bli klara fortare och samtidigt visar ni personen som gjort en sån här anmälan att det inte stör er. Så ta det inte så allvarligt. Det är trots allt enbart bara en annan person som sagt något, inte staten som misstänker något, för när det gäller barn har socialtjänsten en utredningsskyldighet så det måste kolla upp anmälan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare