Anmälan till myndighet - förtal?

Jag jobbar som lärare. En kollega och en elev har skickat in en anmälan mot mig till skolinspektionen. I anmälan uppger de felaktig information. De uppger saker som att jag hindrat eleven från att läsa ett ämne, att jag skulle tagit ut eleven ur klassrummet, baktalat elevens föräldrar mm. Jag har personer som kan vittna om att detta inte skett. Jag har fullt stöd från rektor och studierektor. Det är elevens föräldrar som skickat in anmälan där det står att det är eleven och dess mentor som uppgett informationen. Jag undrar: Kan jag anmäla dessa personer för förtal, kränkning? Eleven har även spelat in ett samtal mellan mig och henne. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Att lämna in en anmälan till en myndighet kan inte utgöra förtal. Är anmälan osann kan man dock göra sig skyldig till falsk tillvitelse enligt Brottsbalkens 15 kap, 7 §. För falsk tillvitelse stadgas fängelse i högst två år.

Att spela in samtal i enrum är bara straffbart om man själv inte deltar i dem. Eleven deltog i samtalet och har därför inte gjort något olagligt.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare