FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/03/2014

Anmälan om brott/rättegång

Hej För en tid sedan var jag och min dotter i lekparken när jag blev vittne till att en kvinna gav en cirka fyra år gammal flicka en örfil, drog henne i örat och nöp henne i kinden. Jag gick fram till kvinnan för att prata med henne men hon ville inte prata med mig. Jag lyckades luska fram kvinnans namn och anmälde händelsen till socialtjänsten som i sin tur anmälde händelsen till polisen. Nu verkar det som att kvinnan kan bli fälld för ringa misshandel angående händelsen i lekparken. 1. Vad händer om kvinnan nekar till brottet? Om ord står mot ord vilken version kommer domaren att lyssna på då? 2.Om min version av händelsen vinner i rätten kommer kvinnan då få ett strängare straff om hon fortsätter att neka till brottet. 3.Polisen håller i denna stund på med en förundersökning. Har kvinnan skyldighet att medverka i polisförhör? 4. Vem betalar kostnaderna vid eventuell rättegång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för dina frågor.

1. Först och främst så är det väldigt vanligt att folk nekar till brott, det råder ju oftast delade meningar om hur händelsen ska uppfattas, man kanske inte alls anser att man är skyldig till brottet och att åtalet är obefogat. I det mån ord står mot ord så är det åklagarens uppgift att övertyga domstolen att den tilltalade har gjort sig skyldig till brottet.

2. Nej, hon kommer inte få ett strängare straff för att hon har nekat till brott. 29 kap. 2, 5§§ brottsbalken.

3. Nej, hon har inte skyldighet att medverka vid polisförhör, hon behöver inte säga någonting. Hon behöver däremot infinna sig till förhör men kan vara helt tyst. I domstol så måste hon dock medverka till i förhöret.

4. Jag hänvisar dig här vidare till ett utförligt svar som tidigare har givits här på Lawline. http://lawline.se/answers/3267

Vänliga hälsningar,

Christopher EscalanteRådgivare