FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/01/2018

Misstankeregister

Hej!

Jag är från Liberia och har bott i Sverige 6 år. Jag ansökte om svenskt medborgarskap i Vår 2017 och efter några månader blev jag misstänkt för ett brott/misshandel.

Det var en kväll där jag var ute med mina vänner och vi träffade en killen som hade bråkat med mina vänner och jag gick snäll fram till killen och frågade vad som hade hänt och ville göra frid mellan han och mina vänner, när jag gick fram och frågade honom vad som hade hänt då blev han arg och knuffade mig i bröstet, jag ville knuffa tillbaka killen och då kom vakterna och stoppade mig och la mig på marken och sen kom polisen och anmälde bara mig för misshandel och våldsamt motstånd mot vakter, och de släppte killen, trots att jag var oskyldig.

Efter några månader skickade migrationsverket tillbaka mitt pass och avslog mig medborgarskapet. Jag har inte hört nåt av polisen efter att jag blev misstänkt och jag är orolig att dem har satt anmärkning/prick eller liknande i polisregistret. Finns det något man kan göra för att misstanken ska försvinna så att jag kan få mitt svenska medborgarskap? Stora delar av min familj bor i Sverige och jag jobbar heltid, men har inte fått mitt medborgarskap än.

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misshandel regleras i brottsbalken, 3 kap. 5 § och våld mot tjänsteman i samma lag, 17 kap. 1 §. När polisen har beslutat om brott, ska den misstänkte delges denna informationen.

Då polisen inte meddelat, så är det möjligen så att anmälan har lagts ner och brott därmed inte begåtts. Det bör således inte finnas en prick i belastningsregistret. Om Du vill vara säker på detta, kan Du begära utdrag ur belastningsregistret (här).

Vid ansökan om medborgarskap, tas även hänsyn till misstanke om brott (se Migrationverkets hemsida här). För att registreras i misstankeregistret, krävs att man är skäligen misstänkt för brott (3 § i lagen om misstankeregister). Detta ska man underrättas om, enligt 23 kap. 18 § i RB. Har man inte fått besked, ska man inte finnas i misstankeregistret.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare