Anklagelse om sexuella övergrepp och våldtäkt mot barn

Min man sitter anhållen för sexuella övergrepp och våldtäkt mot ett barn mellan åren 2007-2009. Nu är flickan 14 år i december. Våra döttrar har lekt och sovit över hos varandra och maken har inte varit i närheten av dom. Nu har hon en 18-årig pojkvän. Min dotter är inte intresserad och dom har vuxit ifrån varandra. Vi har haft flickan här dygnet runt hela somrarna och även efter 2009 har hon varit här och det har fungerat fint. Nu kommer detta från en klarblå himmel och jag vet att maken är oskyldig. Alltså har mamman och dottern anklagat min make på falska grunder. Hur kan det gå till så? Vad tror du det blir för dom? Hoppas på friande annars är det en rättskandal utan dess like. Vi har varit gifta i 19 år och har 4 fina barn och skött oss prickfritt hela livet. Så kommer detta!! Mardröm..... Att det kan va så lätt att hamna i finkan, Sverige är rättslöst!!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det här låter som en jobbig situation. Eftersom jag inte har några närmare detaljer om fallet är det tyvärr nästintill omöjligt att uttala sig om vad man kan vänta sig för dom. Straffskalan för våldtäkt mot barn ligger enligt brottsbalken 6 kap. 4 § på fängelse mellan två och sex år (se https://lagen.nu/1962:700#K6P4S1). I allmänhet kan dock sägas att beviskraven är mycket höga för att man ska kunna fälla någon till ansvar i brottmål. Vanligen brukar man säga att det ska vara ”ställt utom allt rimligt tvivel” att personen i fråga gjort sig skyldig till brott. Det krävs alltså mycket för att man ska nå upp till den bevisnivån och det är åklagarens uppgift att visa detta. Blir det en fällande dom kan man också välja att överklaga till hovrätten.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare