Anklagelse om gränslöshet

Är "gränslös" en juridisk term? Vad innebär en anklagelse om gränslöshet mot annan person?

Lawline svarar

Hej!

Mig veterligen är "gränslös" ingen juridisk term i "strikt" mening. En anklagelse om gränslöshet mot en annan person skulle kanske, beroende på hur/när/var det sägs, kunna vara ett brott, möjligtvis förtal, se 5:1 BrB. Att säga ett en annan person är gränslös kan betyda många saker. Men som jag redan antytt beror innebörden av uttalandet helt på i vilken kontext det sägs och tyvärr är uppgifterna i din fråga för begränsade för att kunna göra någon bedömning.

Mattias VilhelmssonRådgivare