FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/09/2016

Änkepension vid omgifte

Mister jag min änkepension/efterlevandepension om jag förlovar mej?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En förlovning ger ingen juridisk verkning och kommer därför inte att påverka din änkepension. Om du och din fästman däremot väljer att ingå äktenskap kommer det däremot att få juridiska verkningar. Änkepension får inte utges om änkan ingår äktenskap, detta framgår av Lag om efterlevandepension och efterlevandestöd till barn 6 kap 4§. Om äktenskapet upplöses inom fem år från att det ingåtts kommer pensionen åter börja betalas, vilket framgår av samma paragraf.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare