Anhörig till avliden, stoppa bodelning/arvskifte

Hejsan. Min farmor har avlidit och har två barn, min far och hans syster. Min fråga min far och vår familj vill ha bodelning. Kan hans syster neka bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bodelning är något som sker mellan makar när deras äktenskap upplöses till följd av äktenskapsskillnad/dödsfall. Genom bodelningen fördelas makarnas tillgångar jämnt mellan dem, detta är alltså något som endast rör de som var gifta, i detta fall din farmor och den efterlevande maken.

Jag misstänker dock att du egentligen undrar om din fars syster kan motsätta sig att arvskifte sker. Dvs, att din farmors kvarlåtenskap fördelas mellan arvingarna i enlighet med ärvdabalken (ÄB) eller i enlighet med ett testamente om något sådant finns.

Vanligtvis sker ett arvskifte så fort bouppteckning (och eventuell bodelning) är gjord. I vissa fall kan dödsbodelägarna(arvingarna) dock välja att inte skifta dödsboet direkt. Detta kräver dock samtliga dödsbodelägares samtyckte eftersom det är dödsbodelägarna tillsammans som förvaltar dödsboet.
Din fars syster kan alltså inte motsätta sig att arvskifte genomförs.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare