FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/07/2016

Ångrad beställd vara

Hej.

Jag ringde och beställde en nyckel till min bil på en auktoriserad bilfirma. Dom berättade att det var lång leveranstid. Ca 3-4 veckor.

Vi bokade då gemensamt en tid då jag skulle komma in och "koda" nyckeln till bilen.

Två dagar senare ringde dock den gamla ägaren och sa att han hittat min bilnyckel.

Jag ringde då direkt till bilfirman och berättade vad som hänt och att jag inte ville ha nyckeln längre.

Dom berättade att det var försent att ångra sig och att jag var tvungen att betala ändå.

Jag berättade att jag tyckte det var fel, att jag inte är villig att betala.

Nu har dom skickat hem nyckeln i ett brev till mig tillsammans med en faktura.

Jag mailade dom och berättade skriftligen att jag bestrider deras faktura.

Måste jag betala nyckeln?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du per distans köper en vara finns en viss ångerrätt i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DistansavtalsL). Lagen är tvingande till konsumentens (din) förmån, vilket innebär att om ditt avtal med bilhandlaren ger dig sämre villkor så gäller lagen istället.

DistansavtalsL gäller för försäljning som sker uteslutande på distans, exempelvis över telefon som i ditt fall och försäljningen ska dessutom vara inom ramen för ett av säljaren (bilfirman) organiserat system för att ingå avtal på distans, exempelvis om det är så man beställer den typen av bilnycklar. Ångerfristen är 14 dagar från ingånget avtal enligt DistansavtalsL 2 kap. 10 och 12 §§, om avtalet klassas som ett köp så gäller ångerfristen (14 dagar) från och med att du mottagit varan och om avtalet klassas som tjänst 14 dagar från och med att avtalet ingicks. Huruvida ert avtal ska klassas som köp av vara eller köp av tjänst bestäms (kortfattat) av huruvida köpet av nyckel eller tjänsten (att individualisera nyckeln genom kodning) utgör den övervägande delen av avtalet, det framgår av praxis.

För att påkalla ångerfristen ska meddelande om detta lämnas till säljaren inom ångerfristen, det framgår av DistansavtalsL 2 kap. 10 §. Det låter som att du lämnade meddelande inom tidsfristen oavsett hur avtalet klassas och därför bör det ej vara ett problem.

Dock finns ett undantag från ångerfrist som kan vara tillämpligt på din situation. DistansavtalsL 2 kap. 11 § 2 p. anger att ångerrätt inte gäller för vara som tillverkats efter köparens anvisningar eller fått en tydlig personlig prägel. Frågan är då om varan verkligen tillverkats efter dina anvisningar, snarare är det väl så att varan (bilnyckeln) fanns och att den fick en personlig prägel när den kodades för att passa din bil. Då bilhandlaren angav att den tillsammans med dig skulle kodas vid ett senare tillfälle är det väl troligt att den inte var kodad vid tidpunkten då du lämnade meddelande om att du ville utnyttja din ångerrätt.

Sammanfattningsvis anser jag att du, beroende på om undantaget till ångerrätten är tillämpligt eller ej, har utnyttjat din lagstadgade ångerrätt inom tidsfristen i samband med att du lämnade ditt meddelande. För att ge dig ett mer tillförlitligt svar anser jag att det krävs närmre uppgifter. Ring oss gärna för vidare rådgivning!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare