FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2015

Ångra ingånget anställningsavtal

Hej!

Jag har fått erbjudande om en anställning muntligt och tackat ja till den via mail. Jag har ännu inte skrivit på något kontrakt. Anställningen börjar om 1½ månad. Nu har jag dock fått ett jobb som jag hellre vill ha och jag undrar därför vad som gäller.

Är ett "ja tack" via mail ett bindande avtal eller har jag möjlighet att ändra mig?

Om avtalet är bindande: Kan jag säga upp mig innan jag ens börjat arbeta?

Vänligen

Robin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i svensk rätt inga formkrav för hur ett anställningsavtal måste se ut. I huvudsak räcker det att man i samförstånd kommer fram till att en anställning ska påbörjas för att man ska vara bunden. Således kan alltså t.ex. både muntliga överenskommelser som mailkorrespondens räcka för att binda parterna. Att skriva på ett kontrakt är främst en formalitet vilket bl.a. används i bevishänseende om en anställnings existens.

Du har dock möjlighet att säga upp dig innan arbetet startar och då gäller en minsta uppsägningstid om en månad, se 11§ Lagen om Anställningskydd, här.

Mitt råd är att du försöker prata med din arbetsgivare om hur det ligger till och att ni tillsammans försöker komma fram till en lösning som känns bra för er båda.

Vänligen

Denise PetersRådgivare