Ångra distansavtal efter att tjänsten har börjat leveras

Jag köpte en tjänst med 6 månaders prenumeration på en dating-site men ångrade mig efter några dagar. I deras villkor står det så här: "För det fall Medlem samtycker till att påbörja nyttjandet av Betaltjänster under Ångerfristen, förlorar Medlem sin rätt att ångra köpet." Med hänvisning till detta kan jag tydligen inte utnyttja ångerfristen på 14 dagar eftersom jag läst meddelanden som andra medlemmar skickat (del av betaltjänsten). Finns det något annat jag kan göra för att slippa betala för en prenumeration på 6 månader då jag endast använt tjänsten i några dagar. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Köp av tjänst via internet regleras i distans- och hemförsäljningslagen, enligt 1 kap. 1 och 2 §§ samma lag. Observera att ändringar i lagen träder i kraft den 13 juni 2014. Avtal som har ingåtts före detta regleras enligt den tidigare lydelsen och avtal som ingåtts efter detta datum enligt den nya lydelsen. I det här fallet har avtalet ingåtts före detta datum varför hänvisningar görs till distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59).

En konsument har ångerrätt för avtal som ingåtts på distans inom 14 dagar från den dag avtalet ingås, dock tidigast från den dag som konsumenten fått del av viss information, 2 kap. 9 och 10 §§ distans- och hemförsäljningslagen. Bland annat ska informationen finnas med om vilken ångerrätt konsumenten har, enligt 2 kap. 7 § distans- och hemförsäljningslagen. Efter vad du har skrivit tolkar jag det som att du har fått relevant information, bland annat om ångerrätten. Ångerfristen har, genom att du har tecknat avtalet och fått del av nödvändig information, börjat löpa och du har under ångerfristen använt tjänsten. Därmed har du förlorat rätten att ångra avtalet, enligt 2 kap. 4 § 1 st distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att du, trots att du enbart använt tjänsten några dagar är skyldig att fullfölja det åtagande som du har gjort i avtalet (betalning för alla sex månaderna). Någon annan möjlighet för att undkomma betalningsansvar har du inte.

Distans- och hemförsäljningslagen hittar du här.

Hoppas att detta svarade på din fråga!

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare