Ångerrätt vid telefonförsäljning

Hej!

Jag blev uppringd av företaget "Nix Spärrservice" som lurade mig att beställa Nix-tjänsten för mobiltelefon för 299kr den 18 juni 2014. Någon timme efteråt förstod jag att det i själva verket är gratis att spärra sitt mobiltelefonnummer mot telefonförsäljning via "www.nixtelefon.org". Jag ångrar mig och vill häva köpet!

Har jag någon ångerrätt och hur kan jag använda mig av den?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 9 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du alltid 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal med en telefonförsäljare. Ångerfristen räknas tidigast från den dag du ingick avtalet. Du bör därför kontakta företaget och meddela att du ångrar dig. Företaget ska även inom 30 dagar betala tillbaka vad du ev. har betalat till dem.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare