FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/08/2015

Ångerrätt vid köp på nätet

Min dotter på 13 år, har utan mitt medgivande använt mitt namn, adress, mailadress och telefonnummer och genomfört tre beställningar på 250 kr st i en svensk webshop.

Som betalning för varorna har hon använt mitt personnummer och ansökt om klarna faktura.

Varorna är nu på väg, och detta upptäcktes när leveransbekräftelse skickades till min mail.

Kan vi häva köpet på något sätt då det är gjort av underårig, som dessutom har använt mina uppgifter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Som jag ser det finns det en klart mer fördelaktig lösning på din situation än att ge sig in i olika avtalsmässiga ogiltighetsbedömningar av själva avtalet/köpet, då dessa kommer föra med sig uppenbara bevissvårigheter för dig som konsument. Denna mer fördelaktiga lösning är att du istället utnyttjar din ångerrätt. Köpet har enligt dig utförts på nätet, och då gäller lagen om distans och hemförsäljning (som du hittar här). Enligt denna lag så har du som konsument en 14 dagar lång ångerrätt. Dessa 14 dagar börjar beräknas från det att du som konsument mottagit varorna. Jag råder dig således att så snart som möjligt informera säljaren om att du vill ångra köpet, förslagsvis med hjälp av konsumentverkets ångerblankett. Resultatet av ett nyttjande av ångerrätten kommer vara att säljaren ska återbetala de 750 kronorna du/din dotter har betalat inkl. eventuella fraktkostnader, mot att du sänder varorna åter. I regel ska näringsidkaren även stå för returkostnaderna.

Självklart kan du i första hand vända dig till säljaren och förklara din situation. Det är inte helt otroligt att hen erbjuder sig att lösa situationen på ett ännu smidigare sätt, för att hålla behålla en god relation till dig som kund.

Lycka till & hoppas det löser sig!

Anton PeterzénRådgivare