Ångerrätt vid konsumentköp

Hejsan! Jag skall flytta till en ny lägenhet och jag får tillgång till den 1september 2014. Jag vill köpa en soffa från Chilli som måste beställas och tar 3-5veckor att levereras till deras uthämtningslager. Soffan levereras tydligen i ett stycke, alltså monterad och klar och detta gör mig orolig eftersom att den eventuellt inte kan föras in i den nya lilla lägenheten (som jag ej var mått på) som hel. Men Chilli säger att dom absolut inte har något öppet köp/bytesrätt/ångerrätt och det tycker jag känns fel då den är en beställningsvara. Jag undrar om dom kan göra så eller om jag har 14 dagars ångerrätt enligt lag från att jag hämtat ut den, självklart förutsatt att den är i obrukat skick.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När en privatperson(konsument) köper en vara från en näringsidkare, i ditt fall från en butik, så blir Konsumentköplagen tillämplig, den hittar du https://lagen.nu/1990:932.

För att få 14 dagars ångerrätt så krävs det att man köpt varan på distans eller via hemförsäljning och ångerrätten gäller inte vid köp i butik. Se Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler https://lagen.nu/2005:59#K2.

Butiken kan välja att erbjuda ångerrätt, som oftast kallas öppet köp, men de är inte skyldiga att göra det enligt Konsumentköplagen.

Om butiken inte erbjuder ångerrätt och du ändå vill avbeställa soffan så har du rätt att göra det fram tills leveransen men säljaren får i sin tur rätt till skadestånd(37 §). Skadeståndet ska täcka de merkostnader som säljaren får pga. att du inte vill fullfölja köpet(41 §). Säljaren har en skyldighet att begränsa sina förluster och kostnaderna måste vara skäliga(42 §).

Jag rekommenderar att du tar kontakt med butiken för att se om ni kan komma fram till en gemensam lösning.

Lycka till och tveka inte att höra av dig till oss med ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare