FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/02/2017

Ångerrätt vid distansköp

Jag beställde den rosa versionen av iphone 7 från elgigantens webbutik. Några dagar efter jag fått den ångrade jag mig, eftersom jag hellre hade velat ha den svarta varianten. Kan jag få köpet att gå tillbaka, oberoende om förpackningen är oöppnad eller ej? tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett konsumentköp har gjorts på distans så blir lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) tillämplig. I 2:a kapitlets 10§ framgår det att konsumenten har rätt att frånträda ingånget avtal senast 14 dagar från det att ångerfristen börjar löpa. Enligt 12§ i samma kapitel så börjar ångerfristen löpa först då konsumenten fått varan i sin besittning. Eftersom det enbart har gått några dagar sedan du fick telefonen ska det inte vara ett problem att skicka tillbaka telefonen, om det görs enligt 13§ samma kapitel. Om förpackningen inte är bruten så kan du alltså skicka tillbaka telefonen utan problem. Hur ser det ut om förpackningen däremot är bruten?

En konsument kan normalt bara använda ångerrätten enligt lagen om distansavtal om varan är i väsentligt oförändrat skick vid återsändning. Att förpackningen är bruten ses inte som att varan är i väsentligt sämre skick. Säljaren ska alltså själv stå för kostnader av ett nytt emballage. Du kan alltså även skicka tillbaka telefonen om förpackningen är bruten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Mvh,

Samuel LindbladRådgivare