FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/09/2016

Ångerrätt vid distansköp

Hej! Beställde fel styrka på linser och upptäckte inte det förrän jag provat. Förpackningen var för 90 dagar och normalt när jag beställer ligger det tre förpackningar i en stor, alltså förpackade månadsvis, men den här gången låg alla linskapslar lösa så de hävdar att jag inte kan returnera en enda. Står nu med endagslinser för tre månader i fel styrka. Har ni någon aning om vad jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I köp över nätet mellan näringsidkare och konsument är det distans och hemförsäljningslagen (distansL) som tillämpas.

Huvudregeln vid köp enligt ovan lag har man som konsument 14 dagars ångerrätt, 2:10 distansL. Däremot gäller tyvärr inte ångerrätten för det fall förpackningen är bruten av konsumenten och varan inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, 2:11 5 p. distansL.

Så tyvärr, enligt lag har du inte rätt att lämna tillbaka varan och kräva att få pengarna tillbaka.

Däremot står det företaget fritt att besluta hur de gör i just din situation. Jag tipsar dig därför att kontakta företaget och förklara situationen, så kanske de kan göra ett undantag för dig.

Lycka till!!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare