Ångerrätt vid distansköp
Hej! Beställde fel styrka på linser och upptäckte inte det förrän jag provat. Förpackningen var för 90 dagar och normalt när jag beställer ligger det tre förpackningar i en stor, alltså förpackade månadsvis, men den här gången låg alla linskapslar lösa så de hävdar att jag inte kan returnera en enda. Står nu med endagslinser för tre månader i fel styrka. Har ni någon aning om vad jag kan göra?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
I köp över nätet mellan näringsidkare och konsument är det distans och hemförsäljningslagen (distansL) som tillämpas.
Huvudregeln vid köp enligt ovan lag har man som konsument 14 dagars ångerrätt, 2:10 distansL. Däremot gäller tyvärr inte ångerrätten för det fall förpackningen är bruten av konsumenten och varan inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, 2:11 5 p. distansL.
Så tyvärr, enligt lag har du inte rätt att lämna tillbaka varan och kräva att få pengarna tillbaka.
Däremot står det företaget fritt att besluta hur de gör i just din situation. Jag tipsar dig därför att kontakta företaget och förklara situationen, så kanske de kan göra ett undantag för dig.
Lycka till!!
Vänligen,