Ångerrätt vid beställning av tjänst via internet

Hej!

Fråga om konsumenttjänstlagen:

Jag bokade en massage den 29e december. Den 15e januari försökte jag boka av den. Massagen äger rum i mitten av februari.

De hänvisar då till ångerfristen på 14 dagar, trots att det i deras villkor på hemsidan står:" Av- och ombokning av tjänst; Observera att en bokning gjord via hemsidan endast kan avbokas via mail. Av- och eller ombokning måste ske 24 timmar innan din bokade behandling/tjänst skall utföras, annars utgår full debitering".

Har de rätt att neka min avbokning när de inte varit tydliga i sina villkor, dvs det enda som står om avbokning är ovanstående?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du bokat din massage via en hemsida är lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) tillämplig. DAL är en s.k. tvingande lagstiftning vilket innebär att om ni avtalat om ett villkor som i jämförelse med DAL är till nackdel för dig så gäller inte villkoret (1 kap. 4 § DAL). Observera att konsumenttjänstlagen inte är tillämplig.

Eftersom du är att betrakta som en konsument och din motpart som en näringsidkare har du enligt DAL rätt till minst 14 dagars ångerrätt med start från den dagen som du ingick avtalet (2 kap. 10 § första stycket DAL). Skulle ni ha avtalat om en längre ångerfrist så gäller den.

Näringsidkaren ska förse dig med information om bland annat av- och ombokning innan ni ingår avtalet (2 kap. 2 § nionde punkten DAL).

Informationen ska framgå tydligt och vara lätt för dig att komma åt (2 kap. 3 § DAL). Ett vanligt sätt att ta del av allmänna villkor är att du aktivt måste klicka i en ruta för att godkänna företagets villkor innan du accepterar avtalet.

Om det skulle vara så att du inte fått informationen på ett klart och tydligt sätt vid avtalstillfället så gäller 14 dagars ångerrätt från den dagen du får informationen. Får du ingen information alls har du ett års ångerrätt (2 kap. 10 § andra stycket DAL).

Som jag tolkar dig så är villkoret att "av- och eller ombokning måste ske 24 timmar innan din bokade behandling/tjänst skall utföras" det enda villkor som gavs dig vid köpet, vilket innebär att det är det som gäller mellan er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare