FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/08/2017

Ångerrätt mellan företag?

Hej. Jag driver en enskild firma och har genom den ingått muntligt, bandat avtal med en mobilabonnemangs leverantör. Jag har fått 30 dagars ångertid som ännu inte gått ut och jag vill lämna tillbaka varorna som bl a är en telefon där jag öppnat förpackningen. Gäller distansavtalslagen mellan företag? Att jag har rätt att öppna en förseglad förpackning och sedan lämna tillbaka den inom ångertiden. Försäljarens chef som jag diskuterar med säger att jag inte får lämna tillbaka telefoner där förpackningar är öppnad.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej, du har ingen ångerrätt eftersom distansavtalslagen bara gäller mellan konsumenter och näringsidkare (1 §). För att du ska få skicka tillbaka varan krävs att en sådan möjlighet avtalats av er på förhand eller att varan är felaktig enligt 17 § köplagen.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång du har en juridisk fråga! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar. Alternativet finns på samma ställe som du ställde den här frågan. För företag erbjuder vi även obegränsad rådgivning för en fast avgift i månaden, mer info om detta finns här.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare