FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/12/2014

Angav felaktigt kontonummer för betalning

Hej!

Jag undrar fall man kan öppna ett ärende angående detta här fallet som har sket mig.

Jag har nämligen lagt ut min telefon på en hemsida som heter tradera. På den hemsidan lägger man ut prylar, mobiler som folk sedan budar på . Iallafall jag la ut min telefon och det fanns en man som van auktionen, jag kontakta honom via mejl och gratulera honom för auktion vinsten och skrev till honom jag kommer att skicka telefonen så fort jag ser pengarna har nått mitt bank konto därefter skrev jag mitt kontonummer till min bank. Efter ca 1 h skrev han till mig, Pengarna har nått ditt konto och du kan skicka telefonen. När jag vakna på morgonen läste jag de mejlet, så jag gick direkt på morgonen till posten innan jag åkte till jobbet för att skicka telefonen. Men som tur hade posten inte öppnat än. Så jag åkte till jobbet jobba några timmar därefter åkte jag hem . När jag kom hem så öppna jag datorn för att säga att jag han aldrig att skicka paketet samtidigt kolla jag mitt bankkonto fall han verkligen hade satt in pengarna. Men inga pengar hade kommit fram till mitt konto så jag, skrev de till honom. Då svara han jag tror inte dig pengarna är insatta på dit konto sen igår och fall du inte skickar den kommer jag anmäla detta som bedrägeri och gå vidare med detta. Så svara jag, inga pengar har nått mitt konto, varje krona som kommer in och ut ur mitt bankonto står hus banken och hus mig. Så jag kommer inte skicka telefonen förre än jag har fått pengarna. Därefter skrev jag det kanske kan bero på vi har olika banker därför tar det någon dag tills pengarna kommer fram. Då skrev han tillbaka okej jag förväntar mig att du skickar telefonen nästa vecka. Men de som skedde att efter nästa vecka hade jag fortfarande inte fått in pengarna så kollade jag genom mitt kontonummer och märkte att jag hade angivit ett fel konto nummer till honom. De kontonumret är ogiltigt och ingen äger de kontot samt kan inga pengar överföras till de kontot. Vilket innebär att han försökte lura mig? Det är de jag undrar fall man kan öppna ett ärende om, finns det något man kan stämma honom för

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt har du (säljaren) lagt ut en telefon till försäljning på tradera, och en person (köparen) har vunnit auktionen. Du har i betalningsinformationen angett ett felaktigt kontonummer utan att då upptäcka det eller vara medveten om det, och köparen har betalat in till detta kontonummer.

Köparen är irriterad för att han betalt men inte fått någon telefon, du är irriterad för att köparen inte betalar. Sedan upptäcker du ditt misstag med kontonumret.

Om det är korrekt uppfattat, så om det stämmer som du säger att det inte finns någon kontohavare för det kontot men överföringen ändå har gått igenom, så kommer pengarna att returneras till köparen efter ett tag. Detta sker automatiskt av banken men kan ta en tid (veckor). Om det finns en kontohavare till kontot så behöver köparen kräva tillbaka dessa pengar (om han kan det eller ej beror på en rad faktorer som inte är relevanta för din fråga i övrigt). Skulle det vara så att det är precis som du säger att en betalning inte skulle kunna genomföras till kontot, så är det möjligt att köparen hittat på att han betalt in pengar fast han inte har det.

Nu undrar du om du kan stämma köparen för någonting. Min fråga måste då bli att vad vill du stämma för? Att köparen försökt lura dig genom att säga att han betalt fast han inte har det? Det har du små utsikter att nå framgång med, då du inte lidit någon förlust eftersom telefonen inte skickats. Det är dessutom du som angivit fel betalningsinformation, och därmed är det svårt för dig att bedöma om köparen betalt några pengar eller ej och om det varit något försök att vilseleda eller bedra dig. Köparen borde däremot med kontoutdrag kunna visa om summan gått iväg från dennes konto eller ej.

Mitt råd är att du för en dialog och kommunicerar med köparen, så att denna kan få tillbaka sina pengar om de gått iväg från hans konto, och dessutom ger honom rätt kontonummer med möjlighet att faktiskt slutföra affären (ev då med väntetid så han hinner få tillbaka felaktigt betalda pengar). Alltså att ge köparen en chans att slutföra affären.

Jag hoppas det löser sig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare