Angående: uteslutning ur trossamfund och förtal.

Jag har en lite underlig fråga... För ca 6-7 år sedan var jag ett Jehovas vittne. Jag blev utesluten för att jag blev vän med en frånskild man i en annan del av Sverige. Vi begick inte "otukt" och det har heller aldrig ifrågasatts.

Jehovas vittnen utger sig för att inte utesluta någon som inte har begått "en allvarlig synd utan att ångra sig". Ingenstans i deras litteratur eller på mötena framkommer att man kan bli utesluten "i förebyggande syfte". Som exempel på allvarlig synd ger de "sexuell omoral, avgudadyrkan, stöld, utpressning, mord och ockultism".

När någon blir utesluten ur Jehovas vittnen så blir denne verkligen utfryst. Församlingsmedlemmarna uppmanas att inte ha någon som helst kontakt, inte ens hälsa på personen ifråga om de möts på gatan.

Ryktet sprider sig snabbt när någon har uteslutits och inom kort har du förlorat alla dina vänner och hela din umgängeskrets. Alla "vet" att man har begått någon allvarlig synd. Man ges ingen som helst möjlighet att förklara eller försvara sig.

På möten och sammankomster omtalas uteslutna som avfällingar, psykiskt sjuka, lögnare som äter vid demoners bord osv. Man uppmanar medlemmarna att sky dessa så att de inte själva blir smittade.

Min fråga är: Kan jag stämma jw.org för förtal? Eller kommer de undan eftersom jag sorteras in under "avfällingar" och inte utpekas enskilt? Har de laglig rätt att värva en tolvåring för att 20 år senare utesluta henne utan egentlig anledning så att hon förlorar släkt, vänner och fotfäste?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.
Som jag uppfattar det är det två egentliga frågeställningar som du vill ha besvarade.

1.Huruvida trossamfundet jehovas vittnen har rätt att utesluta medlemmar så som har skett.

2.Huruvida jehovas vittnens benämning av tidigare medlemmar som avfällingar kan utgöra förtal.

För den första frågeställningen kan sägas att man som medborgare har rätt till religionsfrihet samt föreningsfrihet enligt 2 kap 1§ Regeringsformen (https://lagen.nu/1974:152). Detta innebär att man inte skall diskrimernas eller på annat sätt kränkas på grund utav medlemskap i förening eller trosuppfattning. Ingen av dessa rättigheter är dock negativa. Alltså man kan inte kräva att antas som medlem i varken en förening eller ett trossamfund. När man beviljas medlemskap eller tillträde till föreningen/trossamfundet så förbinder mig sig också till de stadgar som samfundet ställt upp. Det är därmed dessa som reglerar giltigheten av uteslutning av medlem, och som kommer att ligga till grund för en domstols prövning av huruvida uteslutningen skett på ett korrrekt vis. I majoriteten av de av domstol prövade fallen har domstolen gått på samfundets linje, mest troligt är alltså vittnenas uteslutning av er är korrekt.

Om den andra frågeställningen rörande brottet förtal kan sägas att förtal enligt 5 kap 1§ BrB (https://lagen.nu/1962:700) utgörs av att någon ger uttryck för en uppgift mot någon (d.v.s en specificerad person eller en tydligt definierbar grupp av personer) som är osan för att väcka missaktning mot denna. Vidare sägs att det inte är att anse som förtal om denne kan påvisa att uppgiften är sann, eller att hen hade skälig grund för att tro att så var fallet. Att kalla tidigare medlemmar för avfällingar kan visserligen sägas vara ett sätt att inför de övriga medlemmarna ta avstånd från dessa, men är enligt min mening inte att anse som en uppgift som är avsedd att väcka missaktning. Detta sedan, för att det ska vara att anse som en uppgift, måste innebära någon faktiskt informationen om den utpekade och inte bara ett allmänt omdöme om denne. Som exempel kan tas att man anklagar någon för att ha begått ett brott, vara delaktig i en viss skandal eller liknande. Att benämna en ospecificerad grupp av människor som avfällingar är därmed inte förtal.

Jag hoppas att ovanstående skall besvara er fråga, i annat fall är ni välkommen att återkomma.

Tobias HåkanssonRådgivare